رواية حدث في الاكاديمية للكاتبة مريم سمير هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية حدث في الاكاديمية، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.
رواية حدث في الاكاديمية من الفصل الاول للاخير بقلم مريم سمير
° اه يعني انتي جاية تقنعيني اقنع باباكي تدخلي الجيش؟؟
_ أكاديمية
° هتفرق؟ مهي اكاديمية حربية!
_ بالله عليكي يا ليلي ساعديني ، مش كفاية عاوزين يجوزوني جوازة مش عوزاها! ، اهو اعمل الحاجة الوحيدة الي عاوزة اعملها قبل ما اتجوز
° مش هيوافق بسهولة أبداً
اتنهدت وسكتت ، كان معاها حق يمكن مستحيل بابا يوافق! ، بس دا حلمي بقالي سنتين بقنع فيهم كلكم في البيت ، لكن ؟ العيلة كلها مش موافقة ، ازاي؟ انتي عاوزة تسترجلي؟ ، ازاي عاوزة تعملي كده الحاجات دي للرجالة ، طب والمجتمع الي احنا فيه ؟ ، كده مش هيجيلك عرسان وهيطفشوا من طريقتك الناشفة ، كل دا كان كلام بيتقال لكن تأثيره كان بيجي ب العكس ، رغبتي كانت بتزيد اكتر! ، جمعت طول السنتين دول كل المعلومات الي عوزاها عن الأكاديمية دي ، لحد ما وصلت لدرجة اني لو مدخلتهاش هحس اني فوتت فرصة العمر ، فرصة اني ارضي نفسي ولو لمرة واحدة!
_ بابا ، ليلي كانت عاوزة تفاتح حضرتك في حاجة
° ها؟
زقيت أيدها = قولي يا ليلي يحبيبتي عاوزة أي ؟
° اه ، عاوزة من حضرتك توافق إن مريم تروح الأكاديمية الي نفسها فيها ، ارجوك يعمي متمنعهاش
= طول عمري بقول عليكي عاقلة لكن شكلها هبت منك وبقيتي زيها
° اصل بنتك فكرة والفكرة لا تموت ، دي ما شاء الله ممكن تغيرنا كلنا في يومين
= هو معتش ورايا غير سيرة الأكاديمية دي؟ في أي يمريم مبتزهقيش ؟
_ لاء يبابا وهفضل اقنع حضرتك لحد ما توافق
مسك الجورنال = ابعدوا عني الساعة دي ، دي الساعة الي برتاح فيها من وجع الدماغ بتاع الشغل
_ ارجوك يا بابا ، وافق وانا مستعدة اعمل ل حضرتك الي انت عاوزه
بصلي هتوافقي = علي يوسف؟؟
_..
= راكبة دماغك وانا مينفعنيش كده ، مينفعش الدنيا حواليكي تمشي زي ما انتي عاوزة وبس!
_ بس دي حياتي يبابا! ، الجواز عشان يتم لازم يبقي فيه تفاهم ، أنا مش عارفة افهم يوسف ولا هو قادر يفهمني
= بالعِشرة هتقدروا تفهموا بعض ، لو كله فكر زيك كده محدش كان هيتجوز
_ طيب ، يعني لو وافقت علي يوسف هتوافق اروح الأكاديمية ؟
= والجواز يبقي لما ترجعي علي طول؟
سكتت وانا بفكر _ ماشي ، اهو علي الاقل اكون عملت الحاجة الوحيدة الي نفسي فيها ، ها موافق؟
= هتفضلي هناك قد اي؟
_ ست شهور
= نعم ؟؟؟؟
_ فيه اجازات مش هقعدهم كلهم هناك ، عشان خاطري يبابا ، ها قولت اي ؟
بصلي = هتسافري أمتي؟
اتنطط مكاني من الفرحة وروحت حضنته وانا مش مصدقة _ شكراً ، شكراً اوي يبابا
كان نفسه دايما يشوفني عروسة هو وماما ، حقهم! ، بس هما مش شايفين غير إن يوسف عريس لقطة مينفعش يترفض ، لكن أنا عمري ما حسيت بمشاعر تجاه أي راجل ، يمكن المشكلة مش في يوسف بس! ، بس الجواز مصير اي بنت ، يمكن لما اجرب تبقي جوازة ناجحة ونعرف نفهم بعض بعد الجواز .
بدأت أنا وليلي نحضر الشنطة مع بعض
° أهدي طيب بالراحة
_ مش مصدقة نفسي يا ليلي ، حاسه اني بحلم ومش عاوزة اصحي ابدا
° يعني كل البنات عاوزة تتستت وتقعد في البيت وانتي عاوزة تروحي يطلع عينك هناك تدريبات وتمارين وزحف علي الأرض!
= اكيد هرجع واحدة تانية ، فاهمة الدنيا اكتر وعندي خبرة في الحياة اكبر ، اكيد تفكيري هيتغير بسبب التجربة دي
° خلي بالك من نفسك ، هتوحشيني اوي
حضنتها وودعتها ، كانت هي صحبتي الوحيدة ، بنت عمي الي بعتبرها اكتر من اختي ، ودعت بابا وماما وروحت محطة المترو ، ركبت المترو وبعد نص ساعة كنت قدام الأكاديمية ، خدت نفس طويل وطلعته بالراحة ، دخلت وقعدت في استراحة ، كان فيه بنات كتير موجودة في الساحة ، وعلي الجانب التاني كان الرجالة بلبس حربي
° النهارده حر موت ، حد معاه صن بلوك يبنات؟ بتاعي خلص
' اه طبعا اتفضلي ، فيه حد فيكم معاه مرطب؟
* أي رأيكم في النيلز بتاعتي الجديدة ؟
° واو دي خطيرة عملاها فين؟
كنت حاسه نفسي في حنة ام سماح! ، دي بنات جاية تعمل اسكين كير واتلغبطوا وجم هنا ولا اي؟ اللهم اجرني في مصيبتي
طلعت النوتس بتاعتي وبدأت اكتب عن اني جيت هنا ، الورق فجأة طار مني ف قومت بسرعة اجيبه ف خبطت في واحد
_ مش تحاسب!
= أنا الي احاسب؟ مش انتي الي عامية يعني ومحتاجة تغيري نضارتك؟
عدلت نضارتي وانا متعصبة _ انت قليل الذوق! ، وبعدين تخلي بالك وانت ماشي ، انت مش ماشي علي الارض لوحدك
= وهتعملي أي يعني لو مخدتش بالي؟
_ هوريك الوش التاني وبلاش عشان هيبقي صعب عليك اوي!
جه اتنين وقفوا جمبه وضحكوا بسخرية
° اوف ، أي دا يا احمد دا الناس الجديدة شكلها داخلة سخنة!
" اهو أنا الي كنت خايف منه إنه يجيبوا بنات ويعملوا فيها سبع رجالة في بعض
_ خلصتوا؟ ، خد صحابك وامشوا عشان مش فضيالكم
وقف قدامي = ولو ممشيناش؟ ، أخرك أي يعني؟
البنات والرجالة اتلمت حاولينا
بنت من الي كانوا موجودين اتكلمت ° خلاص يا شباب هي اكيد مش قصدها
_ لاء قصدي ، استني انتي ، دول فاكرين أن المكان تحت أمرهم باين
= طب منتي اخرك مطبخ! ، المكان دا مش ليكم وانتوا كمالة عدد والسلام
_ امممم ، طب ما توريني كده ممكن تعمل اي ؟
= أنا ؟ اكيد مش همد أيدي علي ست
_ لاء لاء أنا الي بقولك ، لو عرفت تمد مد
= نعم؟؟؟؟ ، انتي متاخديش في ايدي دقيقه
_ طيب!!! ، ها هنفضل طول اليوم هنا ولا اي؟
اتعصب ورفع أيده ف لورتها وراه _ لاء فيه احسن ، جرب تاني
زقيته ف بصلي ووشه مليان غضب ، حاول يضربني بس كنت بتفادي أي ضربة بيعملها ، زقيته ف وقع علي الارض
_ نقطة ومن اول السطر ، بالشفا
قام وزعق = انتيييييي..
كانوا كلهم باصين ليا وفاتحين بوقهم! ، قام وجه نحيتي ف صحابه مسكوه ' خلاص يا احمد مش عاوزين مشاكل احنا لسه بنقول يا هادي
القائد جه وزعق ° أي الي بيحصل هنا؟ انتباه
وقفنا كلنا صف واحد ، كان جمبي وبيبصلي ب نفاذ صبر
° أهلاً بيكم كلكم ، احب اقول التعليمات عشان تبقي واضحة للكل ، هتروحوا تسجلوا اسمائكم دلوقتي ب البطايق الي معاكم ، هتتوزعوا ف اوض علي حسب العدد بتاعكم والصحيان هيبقي من ستة الصبح ، هنعمل تمارين وتدريبات هتتعلموها زي الطلق الناري والزحف علي الرمل والقفز من الطيارات والجري في الصحرا وغيره ، مدة التمرين ست شهور وفيه إجازة يومين في الشهر ، الي هيخالف أو هتخالف القواعد هيبقي برا ، مفهوم؟
البنات بدأت تبص لبعض ، مكنتش متفاجأة عشان كنت عارفة دا كله بحكم اني قارئة عن الأكاديمية من زمان ، روحنا سجلنا اسمائنا واتعمل كشف ، حطينا شنطنا كلنا في مكان واحد لحد ما يوزعونا علي الاوض واتجمعنا في الساحة تاني
° هتطلعوا فوق دلوقتي وتمسكوا الحديدة الي في الحبل وتوصلوا بيها علي الارض ، اتحركوا
طلعنا وبدأنا نمسك الحديدة الي كانت مربوطة في الحبل
بدأت البنت الي جمبي تتكلم ' احمممم لو سمحت ، اكيد طبعا فيه صيانة معمولة والحبل دا آمن مية في المية صح ؟
° أيوة طبعاً معمولها صيانة من سنتين
' طب الحمد لله واييييي؟؟؟
زقها من فوق ف نزلت وهي مغمي عليها ف فتحت بوقي
° دورك
بصيت للمسافة وانا بحاول اتماسك ، غمضت عيني وزقني ، وصلت وانا رجلي ماسكة الأرض ،اخيرا!
بصيت للبنت الي كان أغمي عليها _ أنتي كويسة؟
' اه الحمد لله ، القائد طردني سجدة شكر لله ، ربنا معاكم
مشيت وهي مبسوطة ف رجعت بصيت ب استغراب للبنات التانية ، بدأت كل واحدة تنزل من فوق ، كانوا بيصوتوا وفيه منهم مشي اول ما رجلها لمست الارض!
= مش قولتلك اخركم مطبخ؟
بصيت جمبي _ أنت تاني؟
= مخوفتيش زيهم ، غريبة
ربعت أيدي _ لي كنت شوفتني خوفت وانت علي الارض من شويه؟
ربع قبضه أيده وبصلي ب غضب ومشي ، مغرور!
خلص التمرين واتجمعنا تاني في الساحة
° دلوقتي تمرين التشابك ، كل اتنين يبدأوا يتشابكوا مع بعض ، ابدأوا
بصيت للبنت الي جمبي ' هاي؟
_ ازيك عاملة اي؟ اجيب لمون ونتعرف؟
' ها؟
_ التمرين!
' اه تمام
رفعت أيدي ف صوتت ' انتي هتعملي اي؟
_ هو نتشابك دي مفهومها أي بالنسبالك؟ انتي مش شايفة الرجالة عادمين بعض العافية ازاي؟
' لاء مهو انتي اكيد مش هتتضربيني!
رفعت حاجبي ووقعتها علي الأرض ' ضافري اتكسرت ، ضافريييييي يقادرة
قامت وعيطت ومشت ، دا أي البنات دي والله! ، أنا فين أنا ؟
بصيت جمبي لقيت الشاب الي حصل بينا خلاف ضارب خمسه ، القائد شكر فيه وفي قوته ،
اليوم اخيرا خلص ، اتوزعنا في الاوض ودخلت علي السرير ونمت من كتر التعب ، صحيت علي صوت المشرفة وهي بتصحينا الساعة ستة الا ربع ، قومت بسرعة وبدأت اجهز ، روحت الساحة اول واحدة ف قعدت في الاستراحة اكتب كل حاجة حصلت ، فوني رن ف رديت أيوة ييوسف
° ازيك عاملة اي؟ باباكي قالي انك روحتي أكاديمية حربية
_ أيوة دا صحيح ،فيه حاجة ؟
° كنت اتمني تعرفيني يعني حاجة زي دي
_ جت فجأة مكنتش اعرف إن بابا هيوافق ، وأديك عرفت في الأخر اهو ف زي بعضه
° ابقي خلي بالك من نفسك
_ طيب وانت كمان ،هقفل عشان عندي تمارين هتبدأ دلوقتي
قفلت الفون وحطيته في جيبي ، القائد جه وكلنا اتجمعنا من تاني ° هنبدأ ب تمرين سهل ، الثبات ، اقفوا كلكم علي رجل واحدة
دا الي سهل !!!! جايبين لينا قائد متحضنش وهو صغير؟
° الي رجله هتفلت منكم هيلف المبني عشر مرات ، ابدأوا
كلنا وقفنا على رجل واحدة ، مرت دقيقه والاغلب كانت رجليه فلتت ، كنت مدربة علي التمرين دا بالذات عشان توازني مكنش احسن حاجة لحد ما بقي لا بأس بيه في الأخر ، بعد دقيقتين مفضلش غيري في البنات الي ثابتة
° برافو عليكي ، ارتاحي انتي لحد ما يلفوا العشر لفات ونكمل
قعدت وطلعت ازازة ميا شربتها ، طلعت فوطة وبدأت امسح وشي ، بصيت علي مجموعة الرجالة الي مفضلش منها حد محافظ علي ثباته غيره! ، خلصوا وكلهم بدأوا يجروا وهو جه قعد جمبي وهو بينهج
مديت أيدي قدامه ب ازازة ميا كانت معايا ، بصلي
= أنا مش محتاج منك حاجة
_ تصدق اني غلطانة؟ أنا قولت ألحقك بدل ما انت مش عارف تاخد نفسك
= انتي فاكرة نفسك جامدة بقي وكده؟
_ أنا عارفة مش مستنياك تقولي ، وياريت ميبقاش بينا حوار ، نقعد وأحنا ساكتين
= لاء بالله عليكي اتكلمي معايا اصل هموت وادردش مع سيادتك
_ يفتاح يعليم!! انت عاوز اي؟
= عاوزك تعتذري علي الفصل الي عملتيه فيا امبارح عشان لولا أنك بنت كنت عرفت شغلي معاكي بس هكتفي ب اعتذارك
ضحكت _ انت دمك خفيف علي فكرة
بصلي ب عصبيه = انتي اكيد مش عارفة انا مين ؟
_ هتبقي مين يعني؟
بنت جت ووقفت قدامنا ° أي دا ازيك يا احمد ؟
بصلها ورجع بصلي بنفس الغضب الي كان عليه ف بصيت علي البنت _ صحيح؟ انتي عرفاه؟ مين حضرته؟
° دا ظابط معانا
_ ها؟؟؟
يتبع..
↚
بصيت علي البنت _ صحيح؟ انتي عرفاه؟ مين حضرته؟
° دا ظابط معانا
_ ها؟؟؟
رجعت بصيتله = أيوة يعني عشان انت ظابط تعمل الي يعجبك ولا اي؟ وبعدين اي جابك هنا مدام ظابط ؟
= تدريب يا ام العريف ، معاكي ٤٨ ساعة تكوني معتذرة فيهم ، اظن كلامي واضح ؟
مشي قبل ما اعمل اي رد فعل ، دا مين المغرور الي مش شايف حد دا؟ ، رجعت بصيت علي البنت
_ بقولك اي؟ ، دا ظابط أكيد ؟
° وابن القائد
_ افندم ؟؟؟
° اه والله ، بس مش القائد دا ، لسه باباه مجاش بس كان بيدرب للدفع الي قبل كده ، احمد اشطر راجل هنا وفي شغله كمان بيمسك قواضي تقيلة ، انتي اي وقعك معاه في حوار بس!
_ هيعمل أي يعني؟
° هو اكيد مبيسيبش حقه ، ف نصيحة مني اعتذري وخلاص ومشي الدنيا
_ أنا اعتدز منه؟ مستحيل
° خلاص يبقي استني رد فعله الي كمان يومين
سكتت وبصيت قدامي ، هو ممكن يخليني اطرد من هنا؟ بعد كل دا؟ ، فوني رن كانت ليلي ف رديت
_ أي مصحيكي بدري كده؟
° قولت اطمن عليكي ، عاملة اي ؟
_ عاملة مصيبة يا ليلي مصيبة
° في أي بس؟ حصل اي؟
_ حصل خلاف بيني وبين راجل هنا
° ما دا المتوقع يمريم هو انتي بتهمدي!
_ احممم ، طلع ظابط وأبوه قائد مشترك هنا
° ها؟
_ وهددني لو معتذرتش هيوريني كمان يومين ، تخيلي أنا بتهدد؟ ولما اقوم اعدمه العافية ؟
° اهدي طيب اهدي ، تلاشيه ولو حكمت اوي تعتذري اعتذري
_ طب اقفلي واصطبحي وقولي يصبح
قفلت الفون وانا متعصبة ، أنا مستحيل اعتذرله ، أنا أعتذر للمغرور دا؟؟؟
° اتجمعوا كلكم عشان جه وقت ضرب النار
قومت وانا متحمسة ، كنت مستنية التدريب دا من اول ما جيت ، روحت مسكت مسدس والقائد بدأ يتكلم
° كله يركز علي الهدف ، أمسكوا السلاح كويس واضربوا ، ابدأوا
سمعت صويت جاي من جمبي " يمامي ، إلحقوني
القائد وقف قدامها ° في اي؟
" مش عارفة امسكه يفندم ، مش هيجيلي قلب أطلق نار
° مش مشكلة ، مش بتعرفي تمسكي السلاح؟ بتعرفي تمسكي شنطتك؟
" نعم؟
° شنطتك وارجعي مكان ما جيتي بقي زي الشاطرة
كنت فاتحة بوقي وببلع ريقي بصعوبة ، بدأت ابص علي الهدف تاني وانا بجمع كل قوتي ، فلت مني اول طلقتين في الرمل ، خدت نفس طويل وطلعته بالراحة وضغطت علي الزناد ، جت في الخشبة الي فيها الهدف بس كانت بعيدة عنها
القائد جه وقف جمبي ° كويس مش بطال ك أول مرة ، بكرة اليوم كله هيبقي طلق ناري
هزيت راسي بتفهم ، بصيت جمبي لقيت الي اسمه احمد جايب الست رصاصات في الهدف بالظبط! بصيت ب اندهاش ، دا طلع شاطر اوي فعلاً! ، جت بنت وقفت جنبه بعد ما خلص
° ممكن تعلمني؟
= طب ما ممكن القائد يعلمك! ، بعد اذنك
صحابها جم وقفوا جمبها وهما بيضحكوا
' قولنالك صعب ومحدش يعرف يكلمه
° بس علي مين؟ مش علي نانسي ، مصيره يقع
كنت باصة ب ملل لمحاولاتهم ل لفت نظره! ، نظرات البنات كلها كانت عليه ، بيراقبوا كل حركاته ومتراهنين بين بعض مين هتعرف تخليه ياخد باله منها أو يعجب بيها!! دا أي فيلم المراهقات الي وقعت فيه دا ؟
جه ميعاد الغدا وقعدنا كلنا في مكان عشان ناكل ، كان القائد قاعد في مقدمة المكان وكلنا بنبص للأكل ، كانت مكرونة بس شكلها مش مشجع خالص ، الرجالة بدأت تاكل ولما خلصوا بصولنا وهما بيتريقوا
' لو سمحت يفندم هو مفيش اكل تاني ؟
قائد وقف ° هو احنا في فندق؟ دا الموجود لو مش عاجبك ممكن جدا ترجعي ل اكل البيت
البنت بصتله وسكتت ، بدأت أكل وانا بقول في دماغي ماشي! مش هيبقي أسوأ من مكرونة ليلي الي عملنا بسببها غسيل معدة قبل كده!
خلصنا أكل واتجمعنا في الساحة تاني ، نار كتير بدأت تولع ف شهقنا ' هو في أي يفندم؟
° هتنطوا من فوق النار ، هتمسكوا الخشب الي فوق وتعدوا عليه من فوق النار
' ها؟؟؟؟؟؟
بصينا كلنا لبعض ف وقف قدامنا ° ها مين هيبدأ؟
كلنا خدنا خطوة ل ورا واحنا مستوعبين خطر التمرين دا = انا يفندم ممكن أبدأ
بصينا كلنا ل مصدر الصوت كان احمد! ، بدأ يطلع ل قدام وعمل التمرين في دقيقة ، قدر يحافظ علي ثباته الانفعالي وكأن النار تحته تلج ، منكرش أنه كان مثير للاهتمام والكل كان باصصله ب اعجاب ، تعجب ، ذهول!!
° برافو يبطل ، ها مين الجاي فيكم؟
رجع بص ل جزء البنات ' ممكن يفندم بلاش التمرين دا؟ يعني لو واحدة وقعت وبقت وجبة العشا دلوقتي ؟
° الي مش هتقدر تعمله هخليها تلف الساحة عشرين مرة لحد ما الليل يليل علينا
_ أنا يفندم عاوزة اجرب
بصولي بتعجب ' نعم يختي؟ انتي هتطلعي!!
_ ولي لاء؟
القائد بصلي ° انتي اسمك اي؟
_ مريم يفندم
° تمام يمريم ، اطلعي
وقفت قدام المكان ، بصيت علي النار وخدت نفس عميق ، انتي هتقدري؟ ، انتي الي كنتي عاوزة تيجي هنا مش كده؟ دا حلمك ، اثبتي نفسك .
بدأت امسك الخشبة وأمسك التانية وانا تحتي النار ، فكرت في حاجات كتير غير النار الي كان بيني وبينها مسافة قليلة وبعد شوية كنت خلصت التمرين وانا مش مصدقة ، وقفت علي رجلي وانا بترعش شوية وبعد كده وقفت ب ثبات ورجعت مكاني
° هايل يمريم ، ها محدش فيكم هيعملوا تاني؟
بصلهم ف ملقاش رد ° ابدأوا جري ، كملوا انتوا يرجالة
روحت قعدت علي الاستراحة وانا باخد نفسي ، مش مصدقة أني عرفت اعمل كده! ، جه قعد في نفس الاستراحة ب حكم أنه خلاص خلص التمرين زيي
= كويس ، مش بطالة
كان بيتكلم وهو باصص قدامه ، رفعت حاجبي
_ نعم؟
= يعني كويس إن ست زيك عرفت تعمل كده ، مع اني كنت فاكر انك هتجري معاهم
_ وانا مش زي حد ، ومحدش طلب منك تقيمني!
= اظبطي طريقة كلامك معايا ، أنا محدش يعرف يكلمني كده
_ وانا لسه قيلالك اني مش زي حد
بصلي ب عصبية ورجع بص قدامه وهو بيحاول يهدي ، كنت خايفة؟ منكرش ، بس بحاول ابان عكس كده ، كنت عاوزة اخليه يتخلي عن غروره شوية ، يمكن عرفت اعمل كده؟
= النهارده خلص ، لسالك كام ساعة وبس
_ نعم؟
= علي انك تعتذري
_ شيل الفكرة دي من دماغك نهائي ، أنا مش هعتذرلك مهما حصل
= هنشوف ، ساعتها متلومنيش علي رد فعلي
بلعت ريقي وسكتت ، كنت حاسة أنه هيقوم يكسر عليا الأكاديمية بس معنديش دليل ،
القائد جمعنا بليل وولعنا نار عشان الدنيا كانت برد ، جه راجل قعد جنب القائد وسلم عليه ، كان لابس زيه ف عرفنا تلقائي أنه القائد المشترك ، كان احمد نسخة مصغرة منه! ، بس الفرق إن باباه كان شكله لطيف ، بدأ القائد سعد وعاصم باباه يحكولنا حكاياتهم في الجيش وخبرتهم فيه ، وأنهم صحاب فكرة إن الأكاديمية دي تبقي موجودة ، أنها خدت كل وقتهم!
أحمد قام من مكانه = أنا هتمشي شويه
° لاء خليك ، عاوزك في دور شطرنج وبلاش تقول لاء دا أمر يحضرت الظابط
ضحك = تمام يفندم
جابوا الشطرنج وطربيزة وكرسيين وبدأوا يلعبوها ، كانوا الاتنين مركزين وأحنا حواليهم
= كش ملك يفندم
قالها وهو بيضحك ف بصينا كلنا علي القائد
° هو انا مش هغلبك فيها ابدا؟؟
= استحالة
بدأ يلعب مع الرجالة الي موجودين وكانت النتيجة واحدة! بيكسبهم كلهم
قال ب غرور = ها حد عاوز يلعب تاني قبل ما اقفلها؟
_ هو ينفع ألعب دور؟
بصلي ورفع حاجبه = انتي؟ بتعرفي تلعبيها؟
_ أيوة
قعدت قدامه وبدأنا نلعب ، كنت مركزة اوي خصوصاً اني بحب اللعب دي جدا من وانا صغيرة وبابا معلمهالي ، قولت وانا برجع ضهري ل ورا ب أريحية
_ كش ملك
' برافو عليكي يمريم شطورة
بدأت البنات تصقفلي ف ضحكت ، قومت من قدامه وكانت لسه نظراته عليا! ،
الوقت عدي بسرعة ، بين حكاوي وهزار وكلام كتير من كل حد فينا ، خلصنا اليوم وكل واحد راح علي أوضته ، نمت من كتر التعب وصحيت علي صوت المشرفة ، قومنا وفطرنا وروحنا الساحة ، قعدنا علي الاستراحة لحد ما كلنا نتجمع
جه القائد عاصم ووقف قدامنا ° النهارده شامل طلق ناري زي ما سعد قالكم امبارح ، اتحركوا للموقع
بدأنا نتحرك علي هناك ، وقفت ف جه وقف في المكان الي جمبي بصيتله وبعد كده اتجاهلت وجوده ، نانسي جت وقفت في الجنب التاني نحيته
' هاي يا احمد ، المرادي بقي لازم تعلمني
= طيب ، خلي بالك من الي هعمله
بدأ يشرحلها ازاي بيضرب نار بالظبط ، بدأت اسمعه وانا عاملة نفسي مش واخدة بالي وانفذ كل الي بيقول عليه ، ضربت نار وجت في الهدف!
بصلي ب استغراب ورجعنا كملنا ضرب نار ، متأكدة أنه دا هيبقي يوم من احلي الايام الي هقضيها هنا ومستحيل أنساه ، خلصنا المغرب وكلنا كنا اتهلكنا ، اتغدينا وخلصنا اكل ، القائد طلب مننا نطلع الاوض عشان معتش تمارين النهارده ، حسيت ب نسمة هوا جاية من برا ، بصيت لقيته بحر جمب الأكاديمية علي طول ، بصيت حواليا ملقتش حد ، كان كله طلع الاوض ، لو طلعت خمس دقايق اكيد مش هيحصل حاجة! ، اتسحبت علي برا وقربت من البحر ، بخاف منه بس بحبه ، حطيت رجلي فيه وانا مغمضة عنيا وفاردة ضهري ل ورا وباخد نفس ب أريحية ، سمعت بعدها صوت جاي من البحر ف قطع شرودي ، اتجاهلت الصوت بس رجع يتكرر
_ فيه حد هنا؟
بدأت ادخل ل جوا شوية وانا ببص يمين وشمال ، جيت اطلع بعدها من البحر بس الموجة فجأة علت وسحبتني ل جوا ، بدأت اصوت وانا ببدل ب ايديا في الميا بس كنت بنزل ل تحت ، حاولت اطلع من الميا بس كل موجة كانت بتيجي كانت اقوي وأشد
_ إلحقوني ، إلحقونييييي
بدأت اعيط وانا حاسة إن قلبي هيقف من الخوف ، يمكن دي النهاية؟ ، مكنتش عاوزة تبقي كده!! ، غمضت عيني وانا شبه مستسلمة ، رجلي جالي فيها شد عصبي من كتر منا شادة نفسي ، فجأة حد سحبني ، معرفتش افتح عيني ، كنت مغمضة وانا حاسة إن كل دا حلم ، بتمني أفوق منه ، بتمني مكنش يحصل .
= مريم؟؟ ، مريم ردي عليا ؟؟؟
فتحت عيني وانا بكح ، ميا كتير بتخرج من بوقي
مسك أيدي وقعدني كنت لسه بكح = حاولي تاخدي نفسك ، مفيش حاجة انتي خلاص طلعتي
بدأت اخد نفسي واعمل تمارين تنفس ، استوعبت أنه هو! كان احمد!!
_ أنا..
قام من مكانه وهو بيزعق = انتي كنتي هتغرقي! ، لو مكنتش جيت كان زمانك ميتة
_ أنا بس كنت عاوزة..
= أي مخرجك اصلا ؟ ، انتي مبتفكريش لي؟ أي حاجة بتيجي في دماغك بتعمليها وخلاص؟ ، انتي مستوعبة انك كنتي هتغرقي؟ البحر مبيرحمش حد
كان بتكلم وفيه خنقة في صوته ف عيطت
_ أنا سمعت صوت فجأة وجيت اطلع الموجة سحبتني ، أنا مكنش قصدي ، أنا آسفة
مشي من قدامي ، قعدت علي الشط وانا بحاول أهدي واستوعب كل الي حصل ، موقف صعب اوي ، يمكن كان ينتهي بنهايتي أنا!
رجع تاني وهو معاه بطانية = لفي دي عليكي واطلعي بسرعة غيري هدومك دي
كنت بصاله وانا مش مستوعبة أنه نفس الشخص المغرور الي شخصيته بيتخاف منها ومحدش يعرف يتكلم معاه!
_ شكرا ، شكراً اوي يا احمد
بدأت امشي معاه ل جوا = استني
دخل بص من البوابة لو حد موجود او لاء ورجع بصلي
= يلا
دخلنا وطلعنا الأوض ، دخلت اوضتي وانا بترعش من كتر الخوف ، غيرت هدومي بسرعة وقعدت علي سريري وانا بفتكر كل الي حصل ، لي كان خايف كده؟ لي كل الوجع الي كان في صوته وهو بيتكلم؟
منمتش! ، كنت كل لما انام احلم ب الموقف في اصحي مفزوعة ، المرادي نزلت لوحدي مستنتش المشرفة تصحيني ، قعدت علي الاستراحة وانا بكتب في النوتس بتاعتي اصعب موقف اتعرضتله ، جه قعد علي الاستراحة ف ابتسمتله _ ازيك؟
=..
_ أنا مش عارفة اشكرك ازاي ، ومش عارفة اقولك أي ، لولا انت بعد ربنا أنا مكنتش هبقي موجودة دلوقتي
=..
_ هو أنا فعلاً مبفكرش في الحاجة قبل ما اعملها مكنتش اعرف إن كل دا هيحصل
=..
_ انت مضايق من حاجة؟
= لاء ابدا اضايق من أي يعني؟
_ انت كنت خايف لي امبارح؟
رد بسخرية = اصل كنتي في مسابقة عوم امبارح ، انتي شكلك مش مستوعبة الي انتي كنتي فيه
_ مش قصدي بس..
قام مشي! ، كان بيتجنب يبصلي طول اليوم ، كان تمارين النهارده زحف علي الارض والنط من طيارة ، كنت أنا وهو ومعانا تلاتة كمان في الطيارة فوق
° استعدوا ، لما اشاور تنطوا وتفتحوا المظلة في الوقت المظبوط ، كنت لابسة الشنطة الي فيها المظلة علي ضهري وشاورلنا ونطينا ، غمضت عيني وانا بحاول مفكرش في أي حاجة ، فتحت المظلة ووصلت بيها علي الارض ، حطيت ايدي علي قلبي الي كان بيدق جامد
= انتي كويسة؟
فتحت عيني وانا ببصله _ أنا كويسة
= طيب
بعد خطوات عني وراح نحية الرجالة الي كانوا واقفين ، خلصنا التمارين والقائد جمعنا
° أنا مبسوط منكم اوي النهارده، وعشان كده قررت انكم تخرجوا شويه
الكل بدأ يهلهل ° استنوا ، مش اوي كده ، هما ساعتين وترجعوا ، الي هيتأخر ميرجعش
روحت جبت شنطتي ونزلت ، كنت فرحانة كأني كنت محبوسة في مكان وجه الوقت اني أخرج منه! ، مع انهم اربع ايام بس اكتسبت فيهم حاجات لو فضلت سنين مكنتش هعرف أعملها ، عمري ما هندم اني جيت هنا برغم الخوف الي اتعرضتله .
روحنا مكان كان سوق واسع ، بدأنا كلنا نشتري حاجات ، البنات بدأت تشتري ميكب واسكين كير والرجالة بيشتروا لبس ولوازم تانية
° أنا نانسي
_ ازيك وانا مريم
° وانا جيجي
اتعرفنا احنا التلاتة ومشينا مع بعض ، جم معايا اشتري رواية من مكتبة صغيرة كانت موجودة ، فضلنا ندردش طول الطريق ، فجأة طلع اربع رجالة وقفوا قدامنا
° علي فين؟
بصتله بطرف عيني _ تسمح توسع عشان نعدي؟
° ازاي بس؟ قبل ما نعمل معاكم الواجب؟ انتوا شكلكم جديد هنا ، مشوفناش احنا الحلاوة دي قبل كده
_ انتوا عاوزين اي؟
° هنخرج في سهرة حلوة وبعدها نرجعكم مكان منتوا عاوزين
نانسي وجيجي رجعوا خطوة ل ورا
' أبعدوا عننا بدل ما نطلبلكم البوليس
الأربعة ضحكوا علي كلام نانسي وواحد مسك أيديها ف مسكت أيدها التانية وسحبتها نحيتي ووقفت قدامهم
_ لو لمست واحدة فيهم تاني هقطعلك إيدك
° بجد؟ أنا اعز النوع الي مبيخافش دا علي فكرة
_ هديلك فرصة أخيرة تمشي علي رجليك
بدأوا التلت رجالة التانيين يبصوله ويضحكوا
' اي يقيادة الهيبة كده هتضيع!
بصلي ب غضب ورفع أيده ف مسكتها وزقيته
= أنتوا أي الي جابكم من الطريق دا؟
_ أحمد!!
نانسي اتكلمت ب خوف ' أحمد إلحقنا عاوزين يخدونا بالعافية
= ارجعوا انتوا التلاتة ل ورا
رجعنا وبصيتله ، الأربعة عملوا دايرة حواليه
= امشوا دلوقتي ، حالاً
روحت وقفت جنبه _ خد انت اتنين وانا اتنين متبقاش اناني
= مريم!!! ارجعي مكانك
_ بالله عليك أنا مصدقت هتدرب علي جتة حقيقية
= جتة ايييي بقولك ارجعي
_ الكترة بتغلب الشجاعة ، سيبك انت
بصلي بغضب ورجع بصلهم
= هتمشوا ولا عاوزين مشاكل؟
واحد فيهم كان ضخم ف وقف قدام احمد وضربه
_ أحمد!!!!
↚
روحت وقفت جنبه _ خد انت اتنين وانا اتنين متبقاش اناني
= مريم!!! ارجعي مكانك
_ بالله عليك أنا مصدقت هتدرب علي جتة حقيقية
= جتة ايييي بقولك ارجعي
_ الكترة بتغلب الشجاعة ، سيبك انت
بصلي بغضب ورجع بصلهم
= هتمشوا ولا عاوزين مشاكل؟
واحد فيهم كان ضخم ف وقف قدام احمد وضربه
_ أحمد!!!!
نزلت لمستواه _ أنت كويس ؟
قام ف بدأنا نضربه احنا الاتنين نظراً لحجمه ، وقع في نطيت ب انتصار هو _ دا الكلام عد جثث عوزاك تعد الجثث
بصلي بطرف عينه _ احممم اه مش وقته ؟ ، الي بعده
التلات رجالة التانيين بصوا لبعض ورجعوا بصولنا
واحد فيهم جه نحيتي وواحد نحية احمد ، بدأت اضربه واتفادي أي ضربة بيعملها ، وقع ف عدلت الكاب بتاعي
سمعت صوت نانسي ° سيبني ، سيبني بقولك
كان الراجل الرابع مسكها وهي بتضربه ضربات خفيفة علي أيده
روحت وقفت قدامهم _ فعلا!! ، لا كتر خيرك يحبيبتي
مسكته وضربته ف وقع علي الارض ، بصيت ل أحمد الي كان باصصلي وفاتح بوقه
= انتي بتعرفي تضربي حلو أوي!
_ شكراً ، أتدربت كتير قبل كده علي مانيكان
رجع كشر تاني = انتي اي ممشيكي من المكان دا؟ مكان ضلمة تمشي فيه لي؟ انتي غاوية مشاكل وخلاص!
_ وأنا أعرف منين ؟؟ ، احنا يدوب خلصنا وكنا مروحين ف طلعوا في طريقنا
° برافو عليكي يمريم دا انتي طلعتي جامدة اوي
' محدش هيعرف يجي علي سكتك بعد كده
ضحكت وبصيت جمبي كان موجود تقريباً كل الي كانوا في الأكاديمية اتجمعوا علي صوت الضرب ، اتشافت وانا بضرب راجلين! طب دي اصول يعني يجدعان؟
_ احممم يلا عشان ميعاد رجوعنا قرب
مشينا كلنا كان الرجالة قدام والبنات وراهم
' انتي لازم تعلميني بتضربي كويس كده ازاي عشان ابقي زيك
_ اكيد إن شاء الله
° بتدربي بقالك مدة ولا دي فطرة؟
_ فطرة أي يجماعة هو انا رفاعة الدسوقي! ، بتدرب بقالي سنتين
* واو ، لازم تعلمينا كلنا
_ في أقرب فرصة
بصيت علي نانسي وجيجي _ انتوا كويسين؟
نانسي ردت ° اه الحمد لله ، بس شوفتوا احمد وهو بيضربهم؟ كان يجنن
_ مهو طول ما انتوا كده مش هنشوف مكسب
° هو يومين كمان وهتشوفوه واقع ازاي وساعتها كلكم هتباركولي
' دا مين دا ؟ احمد؟ كان غيرك أشطر دا قفل ومحدش يعرف يتكلم معاه
ردت ب غرور ° يستي هحاول ، وبعدين الي فاتوا مكنش فيهم نانسي ف اكيد معرفوش يأثروا فيه!
بصيتلها بملل ورجعت بصيتله ، كان قدامنا ب شوية ، هو فعلاً كان كويس اوي لدرجة أنهم كلهم عاوزينه؟؟ ، راجل لقطة زي ما بيقولوا؟ ، يمكن ، بس الي متأكدة أنه من بعد ما انقذني من الغرق أنه رغم الشدة الي ظاهرة عليه من برا إلا أنه طيب اوي .
وصلنا الأكاديمية ولقينا باباه واقف علي البوابة
° في أي يا احمد؟ مال عينك وارمة وهدومك متقطعة كده لي؟
= مفيش يفندم كان اشتباك بس وخلص
° وطمني النتيجة كام؟
= عيب عليك بعون الله أربعة صفر
ضحكت ودخلنا كلنا ، قعدت علي الاستراحة اكتب الحاجات الي حصلت النهارده ، ظهر ضل راجل ف اتخضيت
' متخافيش ، اسف لو خضيتك
_ لاء مفيش حاجة
' عبدالله
_ مريم
قعد علي الاستراحة ' شوفتك وانتي بتضربي قطاع الطرق من شوية ، الصراحة كنتي تحفه
_ افندم؟
' قصدي يعني بتعرفي تضربي وتتفادي الضربات كويس
_ اه ، متشكرة اوي
' انتي كويسة اهم حاجة ؟
_ اه الحمد لله محصلش حاجة
= انت فين يعم انت؟
' اه ازيك يا احمد ، فيه حاجة؟
= بيدوروا عليك فوق ، عاوزينك
' ماشي انا طالع ، بعد اذنك يمريم ، تصبحي علي خير
_ وانت من اهله
عبدالله مشي وفضل احمد واقف ف فلتت مني ضحكة
= بتضحكي علي اي؟
_ لاء مفيش ، مش هتطلع ؟
= اكيد هطلع ، أي هيوقفني يعني؟
_ طب استني أنا عاوزة اتكلم معاك
=..
_ احنا البداية بينا مكنتش ألذ حاجة ، بس بجد أنا مش عارفة اشكرك ازاي علي انك خرجتني من البحر ، أنا مش عارفة لولا انت كنت موجود ساعتها كان ممكن يحصل أي ، شكراً اوي يا احمد
قعد جمبي = ابقي خلي بالك المرة الجاية ، ياريت ميبقاش فيه مرة جاية اصلا عشان انتي دماغك مسوحاكي
ضحكت _ بس أنت ما شاء الله بتعوم كويس اوي
= أنا مبحبش البحر ، منزلتوش من خمس سنين
_نعم؟ ازاي ؟ انت كنت بتعوم كويس وخرجتني بسرعة ، لي منزلتش من خمس سنين ؟
=..
_ لو مش حابب تتكلم براحتك
خد نفس وبص قدامه = صاحبي غرق من خمس سنين ، كنا في البحر سوا وفجأة ملقتوش ، فضلت ادور عليه بس لما طلع ، طلع ساعتها غرقان ، أنا الي كنت قايله ننزل ، لو مكنش نزل كان زمانه عايش ، أنا السبب في موته ، أكيد أنا الي شخص وحش هو مكنش يستاهل الي حصل بسببي
_ متقولش كده ، دا عمره ، لو مكنش غرق كان بردو اتوفي بطريقة تانية ، متلومش نفسك في حاجة قدرية انت ملكش ذنب فيها ، ربنا يرحمه يارب
=..
_ انت حتي وانت خايف من البحر ومنزلتوش من خمس سنين نزلت عشان تحاول تطلعني منه ، متلومش نفسك ، انت طيب يا احمد مش وحش
=..
_ مع إن شخصيتك ساعات بتبقي لا تطاق الصراحة!
ضحك ومسح وشه = وبالنسبة ل عنيا الي نورت بسببك؟
_ منتا الي قاعد تقاوح وهما قدامنا هو انت بتعزم في مين هيدفع فينا الأجرة؟ دا احنا في خناقة!
= منا مكنتش اعرف انك كده ، كنت فاكرك هتاخدي ضربة تمددك علي الارض
ضحكت _ كده الي هو ازاي ؟
= يعني ، بنت شجاعة ، قوية ، وبتعرف تعمل كل حاجة ، بتضرب نار وتضرب وتنط من فوق النار ، عمري ما شوفت بنت زيك ، لا هنا في الأكاديمية ولا برا
كان بيبصلي ف بصيت قدامي _ ياه دا الوقت اتأخر ، احنا لازم نطلع دلوقتي ، تصبح على خير
قومت ومشيت بسرعة ، أنا لي ارتبكت؟ يمكن عشان اول مرة راجل يقولي كده؟ كان أي راجل يشوفني بعمل حاجة من دول يشوفني غريبة!
طلعت الأوضة ونمت من كتر التعب ، صحيت علي صوت المشرفة ، نزلت الساحة وبدأت اعمل تمارين تفك جسمي لحد ما كله يتجمع
' صباح الخير ، ازيك يا مريم ؟
_ الحمد لله ، ازيك يا عبدالله
أ' نا تمام ، نازلة بقالك كتير؟
_ لاء من شوية ، باقي البنات نازلين ورايا
' مش مهم باقي البنات
بصيتله ب استغراب وانا برفع حاجبي _ ها؟
' قصدي ، الكل نازل دلوقتي يعني؟ خلاص ماشي
مشي وهو متوتر ف ضحكت رجعت بصيت قدامي لقيت _ _ احمد خضتنييييي!!!!!
= روحي اقعدي لحد ما الكل ينزل
_ ايوة بس انا..
= اسمعي الكلام وكني في جمب لو سمحتي
مشي من قدامي ف ضحكت تاني ، ماله دا؟
روحت قعدت في الاستراحة والبنات بدأوا يجوا يقعدوا جمبي لحد ما كله ينزل ، الرجالة بدأوا يعملوا تمارين لحد ما نبدأ تدريب
° زمانه عطشان أنا هروح اديله ميا
نانسي خدت ميا وراحت نحيته
° هاي يا احمد ، ميا؟
= متشكر
خد منها الميا وشرب ° بالمناسبة أنا نانسي ، فاكرني؟
= انا فعلا كنت ناسي اسمك
أداها الميا ف خدتها وجت قعدت وهي مكشرة
' مش قولنالك شايف نفسه ومش بيكلم أي بنت؟
° بيقول أنه ناسي اسمي! ، أنا يتقالي كده؟
' خلاص ينانسي شيليه من دماغك ، صعب عليكي دا
° مفيش حاجة صعبة عليا وهتشوفوا
اتجمعنا كلنا في الساحة
" هتزحفوا علي الارض وبعدها هتدربوا علي الضرب الجسدي علي مجسمات لكن بكرة هيبقي فيه تشابك بينكم مش هيبقي فيه مجسمات ، يلا نبدأ
نزلنا علي الارض وبدأنا نزحف علي الرمل ، أنا لو بزحف علي اكل عيشي مش هتعب كده! ، خلصنا أخيراً وروحنا أوضة واسعة فيها مجسمات كتير ، القائد بدأ يشرحلنا الحركات الي هنعملها ، كنت عرفاها كلها ف نفخت براحة ، اخيرا تمرين من غير تعب! ، القائد قعد في مقدمة الاوضه علي كرسي وسابنا نبدأ ، البنات بدأوا يضربوا المجسم ف واحدة فيهم صوتت
' دا مجسم ولا حديد!! أنا أيدي وقفت
بصتلها _ اضربي بالراحة وبعد كده زودي
عبدالله جه وقف جمبي ° بتعرفي تعملي الي قال عليه دا؟
_ أيوة ، لي؟
° تعلميني؟
هزيت راسي ب الموافقة وبدأت اشرحله كل ضربه بتتعمل ازاي ، بعد ساعتين كنا مخلصين التمرين وخدنا استراحة نص ساعة ، البنات قعدوا في زاوية والرجالة في زاوية واحنا كلنا بناخد نفسنا بصعوبة من كتر التعب ، شربت ميا وطلعت من شنطة الضهر بتاعتي الرواية الي اشتريتها امبارح وبدأت اقرأ فيها
° عصير؟
رفعت وشي _ شكراً يعبدالله بس مبشربش سكريات كتير ، تسلم
° العفو ، تحبي نتمشي شوية لحد ما نبدأ التدريب الي بعد كده؟
قبل ما ارد احمد جه وقف قدامي = مريم ، عاوزك
كل البنات بصولي ف رجعت بصيتله _ أنا ؟
= أيوة عاوزك في حاجة مهمة
_ طيب
قومت من مكاني وطلعنا برا ، اتمشينا شويه وكان لسه متكلمش في ولا كلمة!
_ أحمد ؟
= نعم
_ كنت عاوزني!! في اي؟
= اه ، كنت عاوز.. ، اعرف اسم الكتاب الي بتقرأيه
بصتله ب استغراب _ هو دا الموضوع المهم؟
=..
_ في أي أنا مش فاهمة؟
= أصل عبدالله..
_ ماله عبدالله ؟
= بيحاول يقرب منك ، انتي مش واخدة بالك ؟
مشيت كذه خطوة _ مش عارفة ، أظن أنه شاب لطيف يعني ، مكنش عارف يعمل التمرين ازاي ف ساعدته
وقف قدامي = واشمعنا طلب منك انتي !!!
_ وقت الاستراحة خلص ، ندخل جوا بقي عشان مش طالبة خالص ألف الساحة عشر مرات!
دخلت جوا ، كنت مستغرباه! مستغربة رد فعله وهو واخد باله من حاجات يمكن أنا مش واخدة بالي منها! طب حتي لو عبدالله بيعمل كده ، أي الي يضايقه؟
اتغدينا وكملنا تمارين لحد بليل ، خلصنا وطلعت قعدت برا ، شوفت القائد عاصم وجه وقف قدامي ° خلصتوا؟
_ أيوة يفندم ، القائد سعد جوا لو عاوزه
° تمام انا داخله
خد كام خطوة ووقف ، صوت نفسه علي ووقع فجأة علي الارض ، جريت عليه
_ انت كويس ؟؟
صوت نفسه بدأ يعلي اكتر ، كل الي كان جوا خرج ، أحمد اتخض وجري عليه
= مالك يبابا؟؟ في أي ؟؟
عدلت قعدته بحيث يعرف يتنفس احسن وفكيت اول زرارين من قميصه ، طلعت من شنطتي بخاختي وادتهاله
_ احسن يفندم؟ انت سامعني؟
هز راسه ب أيوة ° قوموني
أحمد قومه وقعده علي الاستراحة
= انت كويس ؟ يلا نروح المستشفى
° أنا بقيت كويس ، أنا بس نسيت اخد البخاخة النهارده
الاتنين بصولي = هي دي؟
_ أنا بردو بتجيلي الأزمة دي ساعات ف لازم امشي بيها في شنطتي علي طول ، الحمد لله انك بقيت كويس يفندم ، حمدالله على السلامه
° متشكر اوي ، سيبني يبني خلاص أنا بقيت كويس والله ، سيبني بدل ما امد ايدي عليك
كلنا ضحكنا وباباه قام دخل جوا
= أنا مش عارف اقولك اي
_ ولا اي حاجة ، معملتش غير واجبي
ابتسملي وفضل باصصلي ، رجعت بصيت علي الدفعة الي كانت تقريباً كلها قدامنا
' أي يا عم أحمد ؟ مش خير ؟
= يا عم يلا عشان نطلع
طلعنا كلنا الاوض ، رنيت علي ليلي وبدأت احكيلها كل حاجة حصلت معايا
_ و اه ، فاكرة الي قولتلك هددني قبل كده ؟
° أي نفذ تهديده؟ اتطردتي؟
_ لا لا ، طلع طيب اوي ، واه ضربت راجلين اتعرضولي بردو
° انتي مش هتتغيري ، انتي مفيش فايدة
_ بقولك قطاع طرق!
° اقفلي ضغطي علي
ضحكت _ وحشتوني اوي ، البيت عامل أي من غيري؟
° لو اوصفلك كم الهدوء الي بقينا فيه يمريم مش هتتخيلي
_ طب اقفلي واتمسي وقولي يا مسا
° لاء والله وحشتينا كلنا ، اوعي متجيش في أقرب فرصة عشان نشوفك
_ إن شاء الله يحبيبتي
° خلي بالك من نفسك يمريم ، انتي ما شاء الله مفيش يوم معملتيش فيه مشكلة
قولت بتلقائية _ امال لو عرفتي اني كنت هغرق بقي و..
° اييي؟ قولتي اي؟
_ انا لازم اقفل عشان ميعاد نومي جه
قفلت معاها وحطيت أيدي علي وشي ، أنا طلعت مبفكرش فعلا في أي حاجة! ، نمت وصحيت الصبح ، نزلت الساحة وقعدت كالعادة علي الاستراحة لحد ما كلنا نتجمع ، ظهر قدامي أحمد ونانسي قريبه منه! ، حاولت اتجاهلهم بس لي أنا مضايقة؟ ، لي اصلا في دماغي!!
وقفت قدامهم _ احمممم ، صحيح باباك عامل أي دلوقتي ؟
° دا وقته يعني يمريم ؟
_ ها؟ معلش مش قصدي
= استني يمريم ، انتي ممكن تمشي دلوقتي ينانسي وهفكر في الي قولتهولي
بصتلي ورجعت قعدت علي الاستراحة ف بصتله
_ بعد اذنك
= استني! مش انتي جاية تسألني عن والدي؟
_ أيوة ، أحسن ؟
= اه الحمد لله ، انتي ازاي عرفتي ازاي نقعده كده والحاجات الي عملتيها دي ؟
_ قرأت كتب عن طب وتمريض كتير
بصيت علي نانسي ورجعت بصتله _ بس انت شكلك كنت مشغول من شوية
= اه علي نانسي يعني؟ مفيش ، كانت بتقولي انها معجبة بيا
_ افندم ؟
=..
_ اكيد تعبانة في دماغها ، ثواني هديها دكتور مخ واعصاب كويس
= استني ، انتي شايفة كده؟
_ نانسي بنت جميلة ولذيذة و.. أي دا ازيك يا عبدالله؟
' ازيك يمريم عاملة اي
_ أنا الحمد لله كويسة
رجعت بصيت علي أحمد = ارجعي مكانك هناك
_ لاء أنا هقف شويه
= بقولك ارجعي بدل ما افرج عليكي الدفعة ارجعي
رجعت عشان اكتشفت اني عاوزة اقعد مش عشان خايفة ، حاجة غريبة بتحصل! ، مش عارفة أي هي بس حاسة ب حاجة لأول مرة احس بيها! ، لي مضايقة إن نانسي قالتله كده؟
التمرين التاني أننا نتشابك مع بعض ، اليوم كله!
' بصي يمريم عارفين انك لو مسكتي واحدة فيها هتعدميها العافية
_ امممم
' ف اضربي بالراحة عشان مش عاوزين نطرد من هنا
_ متخاوفوش يا بنات بجد
وقفت قدام واحدة في ابتسمتلي ' هاي ؟
_ هاي يحبيبت قلبي
' أنا مركبة ضوافر دافعة فيها الي ورايا وقدامي
_ اه
' مينفعش تتكسر
_ اه
' و..
بعد ثانيتين كانت في الأرض بعد ما اتشابكت معاها ، بصتلها وضحكت ، القائد جه وقف قدامي
° كويس اوي ، ها يبنات مين هتدخل معاها جولة تاني ؟
كلهم رجعوا ل ورا ف رجع بصلي
° انتي مربيالهم الرعب؟ امال وشك طيب لي؟
_ أنا يفندم؟ أنا مبعملش أي حاجة خالص
= لاء صادقة
بصيت لمصدر الصوت ف لقيته احمد ف ضحكت ، كملنا التمرين ، فوني رن ف رديت
_ أيوة يا يوسف؟
° ازيك يمريم ؟
_ أنا الحمد لله ، وأنت ؟
° الحمد لله كويس اوي ، تخيلي أنا فين دلوقتي ؟
_ يا تري فين؟
° برا الأكاديمية بتاعك
_ نعم؟ أكيد بتهزر
سكت ف قفلت الفون ، اتقدمت خطوات ل قدام ف لقيته قدام العربية بتاعته
_ يوسف؟ أي الي جابك ؟
° جاي اخطبك
_ ايه ؟؟؟؟؟
° أيه!!!
↚
_ يوسف ، اي الي جابك ؟
° جاي اخطبك
_ اييييه ؟؟؟
° ايه !!!!
_ شايف ان دا وقته يعني ؟ دا الوقت المناسب؟ ، المكان المناسب ؟ احنا بنطحن جوا صباح الفل يعني
° محستيش ب اي حاجة !!!
_ حاسه ب التأبيدة الي هاخدها لو اتكشفت اني هنا مش جوا
° احنا هنتجوز بعد ما تخلصي الاكاديميه دي ، يعني بعد أقل من ست شهور ، واحنا لسه مش في حكم المخطوبين حتي!
_ عشان احنا الاتنين عارفين إنه جواز تقليدي عشان العيلتين صحاب من زمان ، واحنا بردو عارفين كويس إن لا أنا ولا انت فاهمين بعض
° ماشي يمريم مهو احنا كده كده هنعرف بعض بعدين
_ بعدين امتي؟ بعد ما نتجوز ؟ افرض متفهمناش؟ افرض مثلا حصل طلاق؟ هتبقي بالنسبالك تجربة بس بالنسبالي انا هبقي في المجتمع دا مطلقة! ، يوسف انت محاولتش تفهمني ولو مرة واحدة!
° انا مش عارف ارضيكي ازاي
_ تشتغل ، انا مش هتقبل أبدا فكرة إن باباك الي هيصرف علينا ، حالكم متيسر؟ علي عيني وراسي بس انا مش هبقي مرتاحة
° طيب يمريم ممكن نأجل كلام في الموضوع دا؟
_ ماشي يا يوسف حاضر ، عاوز اي دلوقتي ؟
طلع علبة من جيبه ° مهو اكيد الدبلة مش بفلوس حرام!
خدت العلبة _ ماشي يا يوسف مقبولة ، متشكرة اوي ، أنا لازم ادخل دلوقتي
° خلي بالك من نفسك
_ وانت كمان
° اشوفك بعدين
_ مع السلامة
ساق ، كنت لسه باصة علي الطريق
= مين دا؟؟
صوتت _ اي يا احمد اي؟ انت لازم تخضني؟
= معلش مش قصدي ، ها خلصتي؟ مين دا؟
_ لي؟
= عادي بسأل ، القائد سأل عليكي جوا ف جيت لقيتك واقفة معاه ، خير؟
جه القائد وقف قدامنا ° حبايب قلبي ، اي الاخبار
= احنا كنا داخلين ل حضرتك دلوقتي يا فندم و..
° لاء يا احمد وتدخلوا لي؟ يلا لفوا عشر مرات وادخلولي جوا
= ايوه يا فندم بس..
° مسمعتنيش يا ابو حميد ولا اي؟ يلا يا بطل ابدأوا
سابنا ودخل ف احمد رجع بصلي
= شوفتي؟ انتي السبب ، كالعادة يعني
ضحكت _ معلش والله انا اسفة مش قصدي ، وانت الي جيت تندهلي كان يجي يندهلي حد تاني وخلاص
= تاني ؟؟ هلاقيها من مين ولا مين ، الرحمة يارب
بدأنا نجري ، كان بيبصلي ويرجع يبص قدامه
_ اسأل يا احمد السؤال الي تاعبك
= انا؟ إطلاقاً يبنتي ، مين دا بقي؟
وقفت _ صديق العيلة
= اه ، بعد العشر لفات فكريني اقولك حاجة
خلصنا لف ووقفنا واحنا بننهج
_ قول بسرعة عشان ندخل هو زمانه علي اخره مننا
= بصي.. ، يا مريم كنت عاوز اقول اني..
_ ايوه ؟
= هو يعني الموضوع وما فيه أنه..
_ أحمد انت بتعلق؟ مفيش وقت بقولك ، قول علي طول
=..
_ طيب لازم ندخل حالا ، يلا ؟
كان بيبصلي ب غضب ف رديت ب استغراب
_ هو انا عملت اي تاني؟
= بصي ، انا مش بعرف اتكلم اوي ومش عارف ليه عاوز اقولك ، انا مشوفتش بنت زيك ، يمكن في الاول فعلاً كان بينا عداوة ، لكن بعد كده ؟ لما كسبتيني في الشطرنج ، خلتيني ارجع ادخل البحر من تاني ، خلتيني افهم إن الي حصل مع صاحبي زمان مش بسببي ، لما ضربتي معايا الرجالة ولما خليتي ابويا ياخد نفسه تاني ، كل حاجة بتعمليها بتخليني.. ، اول مرة يحصل معايا كده
_ انا مش فاهمة حاجة!
= نعم ؟ مريم انتي مبتفهميش؟
ضحكت _ كلامك حلو اوي يا احمد
ضحك = والله؟ ، انتي بجد مفهمتيش؟
_ الي فهماه أننا لازم ندخل بدل ما نبقي عبرة للدفعة كلها
° القائد عاوزكم جوا
بصيت لقيت عبدالله في ابتسمتله _ اه احنا كنا داخلين
° ميا؟ شكلك تعبانة من الجري
خدت منه الازازة ف احمد وقعها من ايدي
= اي دا معلش غصب عني
_ انا كنت عطشانة و..
زغرلي = بتقولي حاجة؟
° ممكن اجيبلك واحدة تانية ، ثانية واحدة
= لاء احنا داخلين يا حبيب قلبي ، تبقي تشرب جوا هي
دخلنا وانا قلبي لأول مرة يدق جامد مش عارفة اي السبب! كنت حاسه ب حاجة غريبة ، هو كان عاوز يقول اي؟ لي نظراته بتوترني؟ لي هو أول راجل يوترني؟
دخلنا كلنا وكملنا تدريب وخلصنا ، طلعت علي اوضتي ومسكت النوتس بتاعتي ، كتبت كل حاجة حصلت النهارده ، كل كلامه كان لغز بالنسبالي ، مش بيعرف يعبر ولا يقول اي حاجة بوضوح ، طب انا مش قادرة افهم لي؟ عشان اول مرة اسمع الكلام دا؟ طب ما أسأله كان قصده اي؟
الصبح نزلت بدري استنيت علي الاستراحة ، جه وقعد جمبي ، خدت نفس طويل وطلعته وانا بغمض عنيا وبزعق _ بص بقي أنا مفهمتش أي حاجة من امبارح وانا هتفهمني حالا
فتحت عيني ف لقيته رافع حاجبه = خلصتي؟
_ أيوة
= مسمعش صوتك بقي تاني النهارده
_ يعني مش هتفهمني؟
= انتي هتفهمي لوحدك ، فعلا ربنا مبيديش كل حاجة
_ أنا مش غبية!
= يشيخة !!!!!
مش عارفة ازاي الوقت مر علي وجودي هنا! ، كم الحاجات الي اكتسبتها مش عارفة أعدها من كترها ، بقيت صبورة اكتر ، بتحمل اكتر ، مفيش حاجة بخاف منها! ، تمارين وتدريبات علمتني إن مش كل حاجة فيها رفاهية ، أننا المفروض نبقي قد الحاجة الي اتحطينا فيها ، كان احسن قرار في حياتي اني اجي هنا .
° يومين الإجازة ، وضبوا شنطكم عشان تلحقوا المترو
بدأ كل حد فينا يجهز شنطته ، نزلنا كانت الساحة وبدأنا نطلع من البوابات ، لمحت احمد واقف بعيد جوا ف دخلت تاني
_ احممم ، انت مش ماشي؟
= لاء ، هفضل هنا
_ لي؟ دا كله كان مستني يومين الإجازة دول من اول ما بدأنا
= الي ماشي ماشي عشان يقضي اليومين مع عيلته ، انا والدي هنا ووالدتي مسافرة في شغل ف هقعد مع مين؟
سكتت وبصتله _ طيب ، عاوز اي أكلة اعملهالك وانا جاية بدل الاكل الي هنعمل بسبب غسيل معدة في مرة هنا ؟
= انتي بتعرفي تطبخي؟
_ يعم أيوة انت فاكرني ست بيت فاشلة ولا اي؟ قول نفسك تاكل اي وهجبهولك وانا جاية
= بتعرفي تعملي بشاميل؟
_ هتبقي تحكم انت ، حاول تقعد مع باباك اليومين دول ، اشوفك علي خير يا احمد
= خلي بالك من نفسك
ابتسمتله ولفيت لقيت في وشي يوسف ف عيني وسعت
_ يوسف !!!!
° عارف إن اجازتك النهارده قولت اجي اوصلك بدل ما تيجي مواصلات
_ اه ، طيب ، امممم يوسف احمد ، احمد يوسف
سلموا علي بعض _ دا احمد معايا هنا في الأكاديمية
° أهلاً وسهلاً ، يلا يمريم ؟
أحمد ميل عليا = خلي صديق العيلة دا يهدي شويه بدل ما اغتاله
ضحكت _ سلام يا احمد
مشينا وركبت العربية ووصلنا البيت ، حضنت بابا وماما وندهت علي ليلي ودخلنا الأوضة
° لازم تحكيلي كل حاجة ، بالتفصيل
_ ماشي يستي ، عاوزة تعرفي اي؟
° مريم انتي بجد كنتي هتغرقي؟
ابتسمت وانا بفتكر _ بس ربنا بعتلي طوق نجاه ، سحبني من البحر ، كنت هموت من الخوف يا ليلي ، الدنيا كانت ضلمة ، جسمي كله كان متجمد كنت فاكرة إني خلاص مش هعرف اخد نفسي تاني ، لكن احمد جه وشدني رغم أنه بيخاف من البحر ، ولما قطاع الطرق الي قولتلك عليهم طلعوا علينا كان هو بردو موجود في الوقت المناسب ، هي شخصيته متتفهمش بس هو راجل طيب وشهم وجدع ولذيذ موت
° ها؟
_ في اي مالك؟
حطت أيدها علي جبهتي ° انتي بتشكري في راجل؟ انتي سخنة؟
بصتلي وضيقت عينها ° مريم ؟؟؟؟؟؟
_ مش الي في دماغك
° يعني مش بتحبيه؟
_ أحب مين ؟
° أحمد
_ لاء طبعاً ، انا عمري ما حبيت حد
° مهو عشان عمرك ما حبيتي ف مش فاهمة مشاعرك يا ام العريف ، انتي بجد مش قادرة تميزي انك معجبة بيه؟ دي واضحة اوي !!!!!
_ معجبة ب مين؟
° اصوت؟؟؟ احمد
_ يا بنتي بقولك مش في دماغي
° اه اه ، طيب بكرة نشوف
_ اه صحيح بمناسبة بكرة ، فكريني نعمل بشاميل اصل احمد طلبها و..
بصتلي ورفعت حاجبها ° مش انتي مبتطبخيش غير بمزاج ؟ ل القريبين ليكي بس؟ مريم هو انتي مش..
_ ليلي اطلعي برا واطفي النور عشان أنام!
ضحكت وقفلت الباب ، أنا بحبه؟؟ ، ليلي كانت عقلي الي بفكر بيه ساعات كتير ، لما أعجز عن فهم أي حاجة بتدور حواليا كنت بسألها هي وهي بتجاوب ، معقول كل حاجة حسيتها اتجاه احمد كانت حب؟ ، كلامه ليا كان قصده بيه أنه بيحبني!!!!!
بعدها بيوم بليل كنت بجهز البشاميل وليلي واقفة معايا ، خلصتها وحطيتها في علبة وحضرت شنطتي من جديد ، ودعتهم وركبت المترو ووصلت الصبح بدري ، قعدت علي الاستراحة وانا بتلفت لأي حد يجي ، جه قعد علي الاستراحة اخيرا
_ازيك يا احمد ؟
=..
_ عملت حاجة الإجازة دي ولا فضلت هنا؟
= ..
_ انت كويس؟
= أيوة انا تمام
طلعت من شنطتي العلبة بتاعتي _ اتفضل
= اي دا؟
_ البشاميل! يلا دوق وقولي رأيك
= لاء متشكر مش عاوز حاجة ، تسلمي
_ مالك يا احمد؟ فيه حاجة ؟
=..
_ انت لي بقت معاملتك زي الزفت ؟
= افندم؟
_ أيوة رجعت ل معاملتك الي زي الأول ، الي بتعاملها ل اي بنت ، كنت بتعاملني حلو شويه عنهم و..
= انتي مكنتيش زي اي بنت يمريم ، عشان كده مكنش ينفع اعاملك بطريقتي مع الكل
_ ها؟
وقفت قدامه _ استني يا احمد ، انت بترمي كلام وتخليني افضل اتسحل فيه ومش بلاقي اي رد وبفضل اسأل نفسي وادور علي اجابات ومش بعرف ف انت مينفعش تدخل دلوقتي عشان انا عاوزة افهم انت..
= انا بحبك يا مريم
_ ها؟
= خلاص كده فهمتي؟
سابني ومشي!! ، بيحبني؟ دا الي كان بيحاول يقوله قبل كده؟ بدأ نفسي يعلي ف طلعت بخاختي وخدتها اهو دا الي بيجيلنا من أحمد!
بدأنا تمارين وفي وقت الغدا طلعت العلبة وحطيتها قدامه
= انا مكنش قصدي اي حاجة من الي قولتها
_ اه
= اي كلام في اي كلام بجد مكنش اعرف بقول اي
_ اه
= لما عقلي بيقف مبفكرش في اي حاجة
_ اه
= يعني فهمتي أنه كان غصب عني؟
_ اه
= طيب ، بعد اذنك
_ أحمد
وقف وبصلي ف ضحكت _ الي عرفاه إن ممكن العقل يفلت منه حاجات غصب عننا ، لكن عينك؟ معتقدش
فتح العلبة وهو متوتر وبدأ ياكل = تسلم ايدك ، طعمها حلو اوي ، متشكر
خلصنا تمارين والقائد سمحلنا ب ساعتين نخرج فيهم ، روحنا السوق الكبير وبدأ كل جروب يمشي مع بعضه، روحت المكتبة واشتريت كتاب جديد وطلعت ، جبت عناب وقعدت علي مصطبة عشان اشربه
° أنا اسفة يطنط
بنت صغيرة كانت بتجري ف خبطت فيا ف وقع علي بلوزتي _ لا يحبيبت قلبي العصير وقع عادي ، طنط دي الي زعلتني
ضحكت ° انا بجد اسفة ، مكنش قصدي
_ ولا يهمك يكتكوتة ، مامتك فين؟
° جاية ورايا
_ تحبي اجيبلك عصير وتستنيها هنا؟
هزت راسها ف روحت جبت اتنين تانيين _ ألف هنا يحبيبتي
= مريم ؟ اي الي حصل؟
_ مفيش ، كانت بتلعب ف خبطت فيا
= مش هينفع تمشي كده خالص ، استني
قلع الجاكت بتاعه = إلبسي دا
خدته لبسته وقفلته _ شكراً
قعدنا ، مامت البنت جت وخدتها ف بقينا لوحدنا
= جبتي كتاب جديد؟
_ اه
= اه ، كويس
_ امممم
= نبطل استعباط بقي ياريت ؟
_ افندم؟
= أنا كنت قاصد كل حاجة قولتهالك قبل كده ، مريم أنا بحبك ، انا محبتش حد غيرك ، طول الوقت كنت في مأموريات بين الشغل وتدريبات في الأكاديمية ، كانت دايما طريقتي ناشفة ومش بعرف اتكلم ولا عاوز اقرب من حد ، لكن معاكي انتي؟ عاوز أفضل جمبك علي طول
بصيت الناحية التانية وانا بخرج نفسي ورجعت بصيتله
= ضايقتك؟
_ انت الراجل الوحيد الي مستحيل تضايقني يا احمد
بصلي = بجد!!!!
بصيت علي الساعة بتاعتي _ يا خبر يلا بينا بسرعة نرجع انا معتش فيا صحة ل اللف حوالين السور تاني
انا كمان مكنتش عارفة افكر في الكلام ، كنت معاه بقول الكلام وخلاص! ، اكتشفت بعد الليلة دي اني انا كمان بحبه ، كان أول راجل أحبه ، اول راجل مخافش منه ، اول راجل احب وجوده ، اول مرة كنت اشوف راجل وسيم ، سوي ، طيب ، كويس ، كان احمد .
رنيت علي ليلي وظهرت الفرحة في صوتي
_ احمد قال إنه بيحبني !!!!
صوتت ° متهزريش! مش قولتلك ؟ أخيرا دا انتوا حجر
صوتها ارتخي _ في أي يا ليلي مالك؟
° مريم ، طب ويوسف؟؟ وجوازك؟ انتي نسيتي ؟
سكت وانا باخد نفسي ، ازاي انسي حاجة زي دي؟ ، أنا كنت واعدة بابا! ، كنا خلاص متفقين!! ، ازاي هخلف وعدي معاه !
_ اقفلي دلوقتي يا ليلي عشان محتاجة أنام
قفلت معاها وقعدت علي السرير ، دماغي سحلتني في ميت سيناريو كان كلهم اسوأ من بعض لو اتجوزت يوسف ، لو متجوزتش الراجل الي بحبه!
الصبح نزلت علي الاستراحة ، مكنتش نمت ف كان باين عليا الإرهاق
° مريم؟ ازيك ؟
_ اه ازيك يا عبدالله
° الحمد لله ، مالك ؟ شكلك متغير
_ منمتش كويس بس امبارح ، بس أنا تمام
° تحبي اجيبلك فطار معايا؟
_ تسلم يا عبدالله متشكرة
= حبيب قلبي بقت تخص دلوقتي
_ احمد!!!!
= استني انتي
عبدالله رجع بصله ° تخص يعني اي؟
= يعني زي ما فهمت ، مرات اخوك
° انت ومريم !!!!
= عقبالك
° الف مبروك ، بعد اذنك
عبدالله مشي وأحمد قعد جمبي وهو بيرجع ضهره ل ورا
ضحكت _ انت مستحيل تبقي طبيعي!
= قولت اجيبهاله من الآخر عشان لو لقيتكم انتوا الاتنين سوا في مكان أو قريب منك ب خمسه متر هديكم رصاصتين تمددكم ويبقي عداني العيب ساعتها
_ أحمد انت بجد عاوز تتجوزني؟
= طب اي؟ اتسلي؟
_ أنا بتكلم بجد
= اه والله عاوز اتجوزك ، نخلص بس الكام شهر بتوع الأكاديمية دول وهاجي اقابل أهلك
_..
= انتي مش مبسوطة ؟؟
_..
= مالك يا مريم ؟ حصل حاجة ؟
صاحبه نده عليه = أيوة جاي ، بقولك أي هروح اشوفه عاوز اي وجايلك ، هجيبلك اكل وعصير عشان تفوقي
قام من مكانه _ احمد أنا مخطوبة
رجع بصلي = انتي بتقولي ايه !!!
↚
_ احمد أنا مخطوبة
رجع بصلي = انتي بتقولي ايه !!!
_..
قعد جمبي = بتهزري صح؟ ، مهو اكيد بتهزري
_ أنا هفهمك علي كل حاجة
= تفهميني! تفهميني اي؟ انتي مخطوبة فعلاً ؟
_ أيوة بس انا..
= أنتي اي؟ مقولتليش لي قبل كده؟ مجتش قدامك فرصة واحدة تقوليلي فيها انك مخطوبة!!!
_ انت لو قولت اي حاجة هيبقي معاك حق فيها ، بس كل دا كان غصب عني
= يوسف؟ الي قولتيلي أنه صديق العيلة؟
_..
= أنا بجد مش مصدق ، انتي كدبتي عليا ؟
_ أنا مكنش قصدي ، أنا معرفتش اقولك وقتها عشان..
= أنا مش هصدقك في أي كلمة هتقوليها تاني!
قام مشي من قدامي ، كان عنده حق ميسمعنيش! ، يمكن دا الصح؟ ، كان بابا دايما محافظ علي اتفاقاته ، كلمتي ليه كانت زي السيف مينفعش ارجع فيها ، لكن المرادي الاتفاق علي حياتي! وحبي الأول الي محستش زيه قبل كده؟
وقفت بعيد واتصلت ب ليلي
_ أنا قولت ل احمد اني مخطوبة
° طب اهدي ، أهدي وبطلي عياط هنلاقي حل
_ خلاص كده كل حاجة انتهت
° حاولي مع باباكي ، يمكن يقتنع وتخلصي من الي انتي فيه دا
_ تفتكري؟
° اول مرة تاخدي إجازة هنكلمه احنا الاتنين ، بس انتي اهدي ومعتيش تعيطي ، افضلي دايما جاحدة زي منتي
ضحكت _ دا وقته؟
° اهدي وكل حاجة هتبقي تمام
_ ان شاء الله ، هقفل معاكي عشان القائد جه
° ماشي يحبيبتي خلي بالك من نفسك
قفلت معاها ووقفت في الطابور
° هنبدأ تشابك وبعد كده هتضربوا نار ، المرادي مش تشابك بين بنات مع بعض ورجالة مع بعض ، لا كلهم مع بعض
البنات رجعت ل ورا ' قصد حضرتك إني هتشابك مع راجل ؟
° ولي لاء؟ لازم تتعودي علي كل الظروف ، مهو قطاع الطرق والمجرمين معظمهم رجالة ، تقدري تقوليلي لو اتعرضي للموقف دا هتعملي اي!!
'..
° حلو ، يبقي كده متفقين ، أبدأوا
كان قصادي احمد ، وشه عابس و جد ، رجع زي اول مرة شوفته فيها ! ، القائد ادي الاشارة ووقفت قدامه ، بصيتله ف بص بعيد
_ لو مش حابب ندرب سوا ممكن اندهلك بنت تانية
= أيوة مش حابب
نانسي جت وقفت جمبي ° طب وأنا ؟
= ماشي ، ممكن نبدأ ؟
رجعت خطوات ل ورا ف خبطت في عبدالله
_ أنا آسفة معلش مخدش بالي
° ولا يهمك ، انتي ملكيش شريك ؟
_ لاء
° طب تعالي نبدأ سوا ، اه استني ، أحمد..
_ عادي لو بقينا سوا
° أيوة بس هو قال إنكم هتتجوزوا و..
_ ممكن نبدأ ؟ أنا مش عاوزة اتكلم في أي حاجة
هز راسه ب تفهم وبدأنا تدريب ، مكنتش مركزة نهائي معرفتش اتفادي ولو حركة واحدة!!
° أي حصلك يمريم؟ انتي كنتي اشطر واحدة هنا
_ أنا اسفة يفندم معلش ، تعبانة شوية
° روحي اقعدي علي الاستراحة لحد ما نخلص ، بس هتبقي في تدريب الطلق الناري
_ متشكرة يفندم
روحت قعدت علي الاستراحة وانا عيني عليه ، كانت نانسي بتقرب منه وهو بيبعد ك عادته مع أي بنت ، مكنش عارف يعمل أي ف ضحكت! ، كنت فعلا البنت الوحيدة الي بيعرف يتعامل معاها! ، كل تصرفاته وكل كلام البنات عليه بس كان بيجي عندي ويفصل ، يقول كل الي في دماغه ، يبان علي عينه قبل ما ينطق ، يارتني كنت قابلته من زمان! كانوا دايما بيقولوا الحب حلو بس لازم تعيش بسببه في قلق طول الوقت ، دلوقتي بس فهمت يعني اي .
عبدالله جه وقعد علي الاستراحة معايا
° انتي كويسة ؟
_ اه الحمد لله ، شوية إرهاق بس
° مبتعرفيش تكدبي يمريم ، هو انتي زعلانة من حاجة ؟
_..
بص علي نانسي وأحمد ورجع بصلي
° أحمد مش كده؟ ، انتوا اتخانقتوا ؟
_ يمكن مينفعش يبقي بينا حاجة
° لي ؟ انتي مش بتحبيه؟
_..
° هو بيحبك أنا متأكد ، لما كان بيشوف راجل قريب منك ب خمسة متر مكنتيش بتشوفي نظراته وتصرفاته عاملة ازاي ، كنت فاكر أنه عادي لحد ما قال من شويه أنه هيتجوزك ف فهمت كل الي كان بيعمله ، انتوا الاتنين شبه بعض ، انتي عرفتي تحركي الحجر وهو عرف يخليكي تحبي
_ عرفت منين أنه بحبه؟
° يجدعان بيبان والله ، أنا استاذ في الحاجات دي
ضحكت _ بس حكايتنا معقدة اوي ، صعب
° ولا صعب ولا حاجة ، إن شاء الله هتتحل
_ إن شاء الله ، متشكرة اوي يا عبدالله ، انت طيب اوي
° وانتي كمان طيبة ، معلش لو جيت عليكي في التدريب
_ انت عارف اني لو كنت فيقالك كان زماني عدماك العافية
ضحكنا احنا الاتنين ، احمد جه وقف في اخر الاستراحة وهو بيمسح جسمه بالفوطة ، كان باصصلنا وهو متعصب ف سكتت ° بقولك أي أنا هقوم أنا لو وقعت تحت أيده هيسكني المستشفى
قام ف رجعت بصيت ل احمد ، بص قدامه كانت نانسي
° هتعلمني بقي المرادي ازاي أطلق نار احسن من المرة الي فاتت
= طيب
قومت من مكاني وانا متعصبة ، هو الي بيحصل دا هيخلص أمتي!! ، روحنا الموقع ووقفنا كلنا نضرب نار ، كانوا هما الاتنين جمبي ، حاولت اتجاهل تصرفات نانسي لحد ما مسكت أيده! ، السلاح وقع منه وهو متوتر
_ خلاص يا نانسي! في أي ؟
° هو أي الي في أي ؟ حد كلمك؟
_ اي مبتعرفيش تتعلمي شفوي؟ لازم يعني تمسكي الزناد معاه؟
° دا انتي غريبة اوي! حد اشتكالك؟
_ أيوة بس..
= محدش قالك اني مضايق عشان تبدأي دفاع!
_ لاء انت مضايق
= وانا بقولك مش مضايق هتضايقيني بالعافية!!
بصيت قدامي وانا متعصبة ، بدأت اضرب نار بسرعة ، كان كل الطلقات بتيجي علي الهدف ، خلصت ولقيت الكل باصصلي ، القائد شكر فيا وخلصنا تدريب وروحنا كلنا ، خلصنا أكل وطلعنا كلنا علي الساحة نقعد لحد ما القائد يجيلنا علي برا
_ أحمد ، كنت عاوزة اتكلم معاك
° مش هينفع خالص دلوقتي يا مريم عشان بنتكلم في موضوع مهم
بصتلها بملل ورجعت بصيتله _ لو سمحت يا احمد قوم معايا ، أنا محتاجة اكلمك في حاجة مهمة
= أنا مش فاضي
بصيتله ب غضب وقولت ب انفعال
_ لاء مهو مش بمزاجك! ، أنا قولت انا عاوزة اتكلم يعني هتكلم
قام وقف قدامي = عاوزة اي؟
شاورتله نبعد شويه ، مشيت ف جه ورايا
وقفت وانا مربعة أيدي _ هو أي الي بتعمله دا؟
= أي الي بعمله؟
_ نانسي!!
= مالها ؟
_ أحمد بطل طريقتك دي
= انتي ملكيش دعوة بيا ، أي حاجة بعملها متخصكيش
_..
= مريم احنا مينفعش يبقي لينا علاقة ببعض ، انسي أي حاجة أنا قولتها قبل كده ، أنا مكنش عارف أنا بقول ايه ، لا عارف معني الكلام ولا حاسه ولا كنت عارف بقوله ازاي اصلا
جه يمشي ف وقفت قدامه _ يعني انت مش بتحبني؟
=..
_ مكنتش حاسس ب الكلام الي بتقولهولي؟
= أيوة
_ انت كداب
= وانتي كمان كدابة! ، وفوق كل دا ضحكتي عليا
_ أنا عمري ما كان قصدي اضحك عليك يا احمد ، كل حاجة مش ب أيدي والله ما ب أيدي
= أنا مش عاوز افتح الموضوع دا تاني
_ بطل تصرفاتك مع نانسي أنا عارفة انك مش مبسوط وانت بتعمل كده وبتعمل كده عشان تبعدني عنك
= غلطانة ، أنا بعمل كده عشان عاوز اعمل كده
_ كان بان عليك!
= انتي عاوزة أي يمريم؟ عاوزة مني اي!!
سكتت وبصيتله وخدت نفسي = الواضح إن معندكيش أي إجابة ف أنتي..
_ أنا بحبك
= ايه ؟؟
القائد نده علينا كلنا عشان نتجمع في الساحة تاني ، روحنا واحنا الاتنين مش مستوعبين الي قولته! منا لو التربية عدت من قدام شارعنا مكنتش عملت كده .
كملنا تدريبات لحد بليل ، خلصنا وبدأنا كل واحد يطلع علي الأوض ، كنت حاسه اني مخنوقة ف طلعت برا الأكاديمية ، تاني!
روحت قعدت علي الشط ، رجعت ضهري ل ورا وانا بفكر في كل حاجة حصلت من اول ما جيت هنا ، قطع شرودي = انتي ناوية تخليني انزل البحر تاني!
_ أحمد ؟
= أي الي جابك هنا؟
قومت من مكاني وبصيتله _ دا انت مراقبني بقي!
= ها؟ بالصدفة
_ يا راجل!!
= مش هتدخلي؟
خليني شويه أنا محتاجة اشم هوا ، قعدنا علي الشط
فضلنا ساكتين شويه ف بصلي = كنتي قولتي أي قبل ما القائد ينده علينا ؟
_ الجو برد اوي ، يلا ندخل
= مريم؟
_..
= خلصي بدل ما ازعلك
ضحكت _ هي دي طريقة كلام مع بنت؟
= ..
بصيت قدامي _ بابا عاوز يجوزني يوسف عشان شايف أنه عريس كويس ،عارفه وعارف باباه من زمان بحكم انهم صحاب ، يوسف مكنش اختيار بالنسبالي ، أنا كبرت لقيته قدامي ، كانوا دايماً بيقولوا قدامنا مريم ل يوسف ويوسف ل مريم ، مكنتش بحس ب أي حاجة ، كنت عاوزة ابقي عروسة مبسوطة مش عروسة متجوزة جوازة تتحسد عليها ، عشان اجي هنا اتفقت مع بابا اني موافقة علي جوازي من يوسف ، كنت شايفة إن مدام جيت الأكاديمية اني خلاص مش هعوز حاجة تاني ، مكنتش اعرف اني هشوفك ، اني هخبط فيك ونتخانق ، انك هتنقذ حياتي وتخرجني من قلب البحر ، انك كنت دايما بتسمعني وجمبي ، لو كنت اعرف مكنتش وافقت ، مكنش اتفرض عليا ، مش عارفة المفروض اعمل اي لما ارجع مع بابا ، دماغي بتاخدني وتجيبني وانا في النص مش عارفة اعمل ايه ، انا مش عاوزة اتجوزه
طلع منديل من جيبه وادهولي = اهدي طيب
مسحت وشي وبصيتله = يعني انتي بتحبيني؟
_ يعني مش هندخل بردو يجدعان؟
ضحك = أنا هعمل أي حاجة عشان متعمليش حاجة غصب عنك
_ بجد؟
= بجد ، بس ساعتها هتتجوزيني
سكتت ، ياه ، عقاب صعب جدا ربنا يكتبه علينا
فضلنا يومها نضحك ونتكلم كتير ، كان الوقت معاه لذيذ ، خفيف ، مش عوزاه يخلص ابدا ،
الشروق ظهر ف بصينا لبعض
_ يا نهار أبيض !!!!!!
طلعنا نجري وكل واحد وصل ل اوضته ودخلها ، معرفتش انام ف طلعت النوتس ادون فيها كل حاجة حصلت ،
من بعدها كل البنات تقريباً خدوا بالهم أنه بيحبني أنا ، الحب عاوز شجاعة اه بس دا فضحنا من غير ما يقصد ، مش عارفة ازاي خلصنا الأكاديمية! ، مرت ست شهور ، احسن ست شهور في حياتي ، بقيت واحدة تانية ، فاهمة اكتر ، احسن ، عندها خبرة لأي حاجة ممكن تواجهها بعد كده .
رجعت البيت بعد ما اتفقت مع احمد اني هكلم بابا ف موضوعنا ، سلمت عليهم وخدت ليلي ودخلت الأوضة
_ هنكلمه النهارده ؟
° أيوة ، مكنتش متخيلة اني ممكن اشوفك في يوم واقعة
_ خلاص يا ليلي
° مش كنتي بتقولي الرجالة صنف ميتعاشرش
_ خلاص يا حبيبتي
° هبلة مين الي تحب راجل وتثق فيه
_ أنا الهبلة يا ليلي ارحميني وخلصيني
° طب تعالي نطلعله
طلعنا وقعدت قدامه ، ساب الجرنال وبصلي
' ها يستي ارتاحي لما عملتي الي عوزاه؟
_ اه يا حبيبي متحرمش منك ابدا
' ابو يوسف اتصل بيا من شوية عشان نحدد ميعاد كتب الكتاب
_ أيه؟؟؟؟
' ايه !!!! مالك؟
_ بص يا بابا ، أنا مش موافقة ، أنا مش عاوزة اتجوز يوسف ، لا هو شبهي ولا أنا شبهه ، ومش بحبه و..
' أي الي بتقوليه دا؟ حب أي ؟ الراجل جاهز وانا خلاص اديتله كلمتي ، ابقي حبيه بعد الجواز محدش منعك
_ بابا افهمني عشان خاطري
' انتي من أمتي بتخلفي كلامك معايا أو مش بتنفذي الي بقول عليه؟
_ مينفعش المرادي ، انا كده الي هدفع تمن كل حاجة ، مش هعرف اراضيك علي حساب عمري الجاي ، أنا اسفة يا بابا مش هقدر
' أنا مش عاوز دلع بنات ، أنا قولت الي عندي والي هيحصل ، انتي خلاص هتتجوزيه
قام ومشي ، عيطت _ مستحيل اعمل الي هو عاوزه ، مستحيل
° طب اهدي اهدي سنحاول معاه تاني يمكن مضغوط من الشغل او حاجة
فوني رن كان أحمد ف رديت _ أيوة يا احمد
= صوتك ماله؟
_ بابا مقتنعش ب أي كلام قولته
= أنا هكلمه
_ لاء لاء ارجوك يا احمد بلاش دلوقتي ، أنا هحاول مرة كمان
= طب اهدي طيب ، هنلاقي طريقة إن شاء الله
قفلت معاه ورجعت بصيت ل ليلي
° طب لي منخليش يوسف الي ميكونش عاوز يتجوزك؟
_ نعم؟
° يعني لو هو مرضاش يتجوزك مش هيبقي فيه جواز مش أصله!!
_ يبنت اللعيبة ، طب المفروض اعملها ازاي؟
° أنا الي هقولك؟ دا انتي تطفشي بلد
_ حبيبت قلبي متحرمش منك
مسكت الفون وكلمت يوسف قولتله ننزل نشرب قهوة فيه كافيه ، قومت لبست ونزلت
° ازيك يا مريم عاملة اي؟
_ الحمد لله كويسة ، انت أي الاخبار
° تمام والله ، خلصتي كده الأكاديمية مش كده ؟
_ أيوة
° كويس ، والدي كلم باباكي عشان..
_ كتب الكتاب
° هو قالك؟ طب كويس
_ أنت مقتنع أننا مع بعض هنعرف ننجح في الجواز ؟
° هي عملية؟ لي بتتكلمي أنها هتبقي بالقلم والورقة؟
_ عشان هي هتبقي فعلا كده يا يوسف! ، مفيش بينا مشاعر عشان نقدر نعدي بيها أي حاجة ممكن تقابلنا ، أنا لو قصرت في حاجة هتشوف اني غلطت لكن لو بتحبني هتعدهالي ، مع كل غلطة هيبقي بينا مسافة أوسع
° مفيش جواز من غير مشاكل!
_ معاك حق ، بس فيه ناس بتعرف تتعامل مع المشاكل ، المشاكل بتقربهم مبتبعدهومش
° أنا مبفهمش في الفلسفة دي
_ طيب يا يوسف ، هجبهالك علي بلاطة؟ أنا مبحبكش ، ومش عاوزة اتجوزك
زعق ° مش عاوزة اي؟ ، انتي بتقوليلي أنا الكلام دا؟ ، مفيش واحدة تعرف ترفضني انتي كنتي تحلمي ب واحد زيي اصلا ؟ أنا قاعد اقول هعدي هعدي لكن انتي زوديها اوي ومحتاجة تفوقي
رفع أيده ف غمضت عيني ب خوف ، فتحت عيني لقيت احمد ماسك أيده ولويها وراه ، أنا ببعتله اللوكيشن لي والله ؟ أنا بعرفه كل حاجة بعملها ليييييي
= انت هتعمل اي؟ انت هتمد ايدك علي مين؟ دا انا امشيك من غير دراع يالا
° انت بتعمل اي؟ أنا هعرفك ازاي تعمل كده
= أنتي مقولتلوش اني ظابط؟
_ مجتش مناسبة
= بتسقطي حاجات مهمة يا مريم طب لي كده؟
يوسف سكتت ف ساب أيده = احمد ربنا اني هسيبك تمشي علي رجليك ، لو فكرت تبصلها تاني هندمك انت سامع؟
بصله ب غصب ورجع بصلي _ يعني ، هذا هو ذوقي ، بس ابويا لو عرف في ميدان عام واحنا الاتنين هنتشنق فيه
وصلني على البيت _ امشي انت ، هكلمك لو حصل أي حاجة جديدة
= طب خلي بالك من نفسك
_ حاضر وانت كمان
طلعت لقيت بابا موجود ف قعدت قدامه
_ بابا ، أنا كنت مع يوسف دلوقتي ، كان هيمد أيده عليا
° اي؟ بتقولي اي؟
_ كان هيمد أيده عليا ولسه مبقاش بينا حاجة ، دا انت عمرك ما مديت ايدك عليا
بابا مسك الفون بتاعه وهو متعصب وكلم باباه ، حصلت خناقة بينهم علي الفون انتهت ب فسخ خطوبتي ، طب لي كده يجماعة؟
° معلش يا حبيبتي ، دي غلطتي
_ ولا يهمك يبابا ، كده كده مش عوزاه ف عادي
° ربنا يعوضك خير
_ عوضني خلاص ، بقولك أي فيه واحد كان معايا في الأكاديمية عاوز يجي يتقدملي
° نعم يختي؟ ، واحد دا مين دا ؟
الباب خبط ف فتحه لقيته احمد
_ انت مكنتش مشيت !!!!
= صوت ابوكي كان مسمع ل تحت ف قولت اطلع اخلص فيكي
° مين حضرته؟
= معاك الظابط احمد عاصم
° خير يباشا؟
_ اتلم دا ابويا
= جاي اتقدم ل بنت حضرتك
بابا بصلي ° هو دا؟
هزيت راسي ب اه ° طب اتفضل جوا
دخلوا هما الاتنين الصالون ، كلمت ليلي تنزلي ودخلتلي الأوضة
_ قاعد مع بابا برا
صوتت ° أيوة شوفته ، أنا مش مصدقة
اتنطط _ أخيراً ، دا كان كابوس
أخيرا! قاعدة دلوقتي مع الراجل الوحيد الي حبيته ، بننقي الشبكة في منتهي الهدوء والحب
= انتي لو مخلصتيش هكسر عليكي المحل
_ انت بتكلم مين كده؟
= دا رابع محل دهب ندخله ، ورايا مأمورية هتفصل بسببك
_ بقولك شبكتنا ولازم نختارها بالراحة
= بقولك هترفد وهنشحت
_ انت العيشة معاك بقت لاء تطاق ، أنا مش هشتري حاجة
طلع المسدس حطه علي دماغي = بتقولي حاجة ؟
_ الدبلة دي لو سمحت والخاتم دا ، لفهم في ورقة وهاتهم
= اه بحسب
عملنا خطوبة مرت محدش حس بيها ، أنا نقطة ضعفي البساطة _ شماريخ؟ شماريخ يا احمد
= جايب طلق معايا في المسدس هحي الليلة بيه
_ هي دي الخطوبة الي في السمبلة منه؟
= مع نفسك بقي دا انا مصدقت
تمت بحمدلله
خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇